Tussen elk van deze stappen zijn er extra stappen/acties mogelijk, maar die spelen geen rol in de inkooptrechter.
Een bezoeker kan bijvoorbeeld de pagina Over Ons, de Contact pagina en de Vacature pagina bekijken, maar we hoeven deze niet te meten in de trechter omdat het geen noodzakelijke stappen zijn.
Waarom wordt de set stappen naar conversie een "trechter" genoemd? Want aan het begin van het proces zijn er veel mensen die de eerste stap zetten.
Als de mensen dan verdergaan en de volgende stappen zetten, vallen sommige mensen weg, en de grootte van de menigte wordt kleiner of kleiner.
De top van de trechter is waar iedereen naar binnen gaat (bezoek van je landingspagina). Alleen de meest geïnteresseerde kopers zullen verder naar beneden gaan.
Dus als je mensen horen zeggen: "verbreed de trechter," weet je nu wat ze bedoelen.
Ze willen een groter nettoresultaat bereiken door te adverteren naar een nieuw publiek, hun naamsbekendheid te vergroten, inkomende marketing toe te voegen, enz. om meer mensen naar hun website en specifieke landingspagina te brengen en zo hun trechter te verbreden.
Hoe meer mensen er in een trechter zitten, hoe breder het is.
Je bent niet beperkt tot het strikt gebruiken van jouw trechter voor inschrijving en/of een aankoop. Je kunt trechters over je website plaatsen om te zien hoe bezoekers zich door een specifiek website-proces bewegen.
Het kan zijn dat je de nieuwsbrief wilt volgen (aanmeldingsformulier, nieuwsbrief bekijken > Inzenden formulier > E-mail bevestigen) of een eenvoudige paginaconversie (weergave van een aanmeldpagina > Inschrijven, inzenden). Ontdek wat jouw doelen zijn en wat je wilt dat bezoekers doen op jouw site, en je kunt er een trechter voor maken.
Als je eenmaal over de gegevens beschikt, kun je zien waar het stokt en jouw trechter optimaliseren.
Laten we daar eens wat dieper op in gaan.