“Hoe doe je dat? Funnel Hacking”
Leer van de beste in de markt, oftewel: Beter goed gejat dan slecht bedacht ...
 
Hoe jij een Funnel Hacker wordt Zonder Het Wiel Opnieuw Uit Te Vinden ...

 
Als je een marketeer bent die jouw bedrijf laat groeien door het bouwen van landingspagina's en verkooptrechters, dan zal je het ermee eens zijn dat het een essentiële vaardigheid is om te kunnen 'Funnel Hacken'.

Wacht. Hoor ik je nu vragen ..... Wat betekent' Funnel Hacking'?

Wat is Funnel Hacking - Definitie
Funnel Hacking[verb] - "to funnel hack". Sorry, het blijft een Engelse term.

Het proces van strategisch onderzoek naar het verkoop- en marketingproces van jouw concurrenten, op basis waarvan je deze kunt modelleren en testen op jouw eigen sales & marketingprocessen.

Bijvoorbeeld: "Ik heb gisteren die jongens hun website gehackt en hij had twee up-sells" of "Man die landingspagina is geweldig! Ik ga het gewoon snel in Clickfunnels hacken ".

 

Ben je serieus geïnteresseerd en wil je meer weten? Krijg het boek Funnel Hacking gratis.
 
Wat is een Sales Funnel?

Een sales funnel is een proces waarin leads in een 'trechter' komen waarin ze worden aangespoord om een bepaald product te kopen. Door een sales funnel te optimaliseren kun je als product eigenaar het maximale uit je leads halen, en je leads ook de meest aangename ervaring aanbieden.
 
Waarom zou je moeten weten hoe je Funnelhacks moet gebruiken?

Funnel hacking is een van de meest eenvoudige en cruciale manieren om je bedrijf te laten groeien. Omdat je via reverse-enginering in staat bent om diep in de verkooptrechter van jouw concurrent te kijken waar ze staan, kun je hun strategieën testen binnen jouw eigen bedrijf. 

In een online bedrijf kan dit van alles van zijn: van het splittesten van hun landingspagina's, prijsstelling, e-mailsequenties en zelfs retargeting advertenties.

Het is algemeen bekend dat het splittesten van verschillende elementen van jouw verkoop trechter kan leiden tot geweldige resultaten, terwijl blind testen een langzaam en slordig proces is, mee eens?

Door gebruik te maken van de structuur van 'funnel hacking' en door in de processen van jouw concurrent te gluren, kun je echt zien hoe succesvol ze zijn en vergelijkbare resultaten behalen binnen jouw eigen bedrijf. 

Hoewel dit niet onmiddellijk gebeurt, zul je veel sneller trends zien in wat werkt en wat niet.

 
Dus waar begin ik met Funnel Hacking?
Hoewel er niet één juiste of verkeerde manier is om te beginnen met het hacken van jouw weg naar meer winst, heb ik een eenvoudige routekaart voor je opgesteld. Om snel te profiteren van Funnel Hacking zou je deze kunnen volgen.
 
Maak een lijst van concurrenten

Het allereerste wat je moet doen is een lijst maken van al jouw concurrenten die jij in jouw markt hebt. Deze mensen zijn jouw directe en niet zo directe concurrenten die een stukje van jouw markt innemen.

De reden waarom ik directe en indirecte concurrenten meet, is dat zij beiden concepten zullen hebben die op een of andere manier, vorm of structuur in jouw markt werken. 

Maak van alles een screenprint

Aangezien we van het begin af aan beginnen, zult u niet veel kunnen zien aan de buitenkant van de website van je concurrent. Het is gewoon een schil voor alle sappige, geld genererende mechanismen die aan de binnenkant gebeuren. Maar dat betekent niet dat het nutteloos is.

De eerste stap die je moet nemen is het verwerven van een screenshotting tool waarmee je eenvoudig webpagina's kunt scannen (volledige pagina's van boven naar beneden) zodat je kunt beginnen met het opslaan van deze pagina's op je computer. 

Ik werk op een Mac en daar zit standaard een goede screenshotter op. Daarnaast gebruik ik Awesome Screenshot, een Google Chrome extensie. Elk van deze programmaatjes kan het doen.

Maak een Nieuwe map genaamd 'Concurrent Naam' en begin volledige paginaschermafbeeldingen te maken van de pagina's die je bezoekt en plaats ze in de map die je voor die website hebt aangemaakt.

Zorg ervoor dat je submappen maakt of de afbeeldingen een andere naam geeft, zodat je weet welke pagina's ze vanaf het begin weergeven, anders is het erg gemakkelijk om rommelig te worden en te missen wat er gaande is. Wat ik over het algemeen doe is het instellen van mappen langs de lijnen van mijn Concurrentie Onderzoeks Mapstructuur:


 
  • Front End Funnel Landing Pages
  • Backend Funnel Landing Pages
  • Advertenties: Retargeting, Facebook, Google en Andere
 
Begin met het bouwen van jouw' Funnel Hacking bijbel'.

Nu je de schermafbeeldingen van de homepage van jouw concurrenten hebt gemaakt, is het tijd voor snelle evaluaties. Dit is wat ik graag mijn' Funnel Hacking bijbel' noem.

Het is het notitieboekje/document waarin ik al mijn ideeën, strategieën en opmerkingen samenvoeg die ik in mijn bestaande trechter wil implementeren.

Open een Word-document of notitieblok en begin met het noteren van een aantal van de belangrijkste homepage / eerste pagina trends die u ziet.

Dit zou kunnen bestaan uit:

 
  • Welk type copywriting gebruiken ze in hun koppen?
  •  Welke kleuren gebruiken ze waar?
  •  Zijn knoppen boven de vouw of onder de vouw geplaatst?
  •  Hebben ze video's gebruikt of gewoon tekst?
  •  Zijn het voordelen of functies?
  •  Omvatten ze ook sociaal bewijs?
  •  Zijn er pop-ups tijdens exit-intentie?
  •   Is het kopstuk van de site gefixeerd?
  •  Is er een volledig aanmeldformulier of een opt-in formulier?
  •  Worden er 1 of 2 stappen ondernomen?
  •  Worden de prijzen voor hun producten vermeld (indien ja, wat zijn hun prijspunten?
  •   Hoeveel woorden staan er op de homepage? (Short vs. lang)
  •  Enzovoort …
 
Aangezien je meerdere websites hebt geopend die binnen dezelfde branche vallen, begin je de trends in hun marketing te zien en kun je in staat zijn om te contrasteren wat je doet ten opzichte van wat je niet doet. Contrasteren wat concurrent A doet ten opzichte van wat concurrent B niet doet. 

Elk van deze trends moet je toevoegen aan je FHB (Funnel Hacking Bijbel) en moet je dienovereenkomstig noteren.
 

Ben je serieus geïnteresseerd en wil je meer weten? Krijg het boek Funnel Hacking gratis.
 
Streep de techniek & tracering weg

Nu je bij de eerste pagina bent aangekomen en kunt zien wat er gebeurt, zie je waarschijnlijk slechts 20-30% van het geheel. Het opzetten van een verkooptrechter heeft veel verschillende stadia, maar over het algemeen omvat dit:

1. Verkeer naar je pagina krijgen
2. Converteren van deze bezoekers

In beide stadia gebruiken marketeers tools en middelen om zo effectief en winstgevend mogelijk te worden. Dus wat we willen zien, is welke tools ze gebruiken in hun bedrijf die we ook kunnen gebruiken om te zien of ze ons helpen winstgevend te maken?

Om dit te vinden moet je nog twee geweldige Google Chrome addons downloaden.

De eerste wordt 'Ghostery' genoemd, deze addon ziet het "onzichtbare" web, waar trackers, web bugs, pixels en bakens worden gedetecteerd die door Facebook, Google en duizenden andere bedrijven op webpagina's worden geplaatst en die informatie over jouw internetactiviteit verzamelen.

Hoewel deze app in de eerste plaats ontworpen is om verborgen te blijven voor trackers, is het ook een geweldig hulpmiddel om marketeers te tonen welke trackers en programma's worden gebruikt door concurrerende bedrijven.

De tweede Google Chrome addon heet 'BuiltWith Technology Profiler', waarmee je met een simpele klik op een icoontje kunt zien waarmee een website gebouwd is.

Nu dat je beide tools in je browser hebt geïnstalleerd, laadt je jouw selectie van websites van concurrenten opnieuw, en kun je alle tools en tracking die plaatsvinden voor elke bezoeker van hun website zien. Griezelig hoeveel er wordt gevolgd zonder dat je het weet, toch?

Dit zal een aantal van je verkeers- en conversievragen beantwoorden, zoals:

 
  •  Maken ze gebruik van remarketing?
  •   Maken ze gebruik van Google, Facebook of andere platforms?
  •  Maken ze gebruik van conversie tracking software?
  •  Welke plugins gebruiken ze?
  •  Enzovoort …
 
En nogmaals.... de lijst gaat door. 

Sommige sites hebben 5-10 trackers, andere sites hebben misschien meer dan 40 scripts op de achtergrond van hun websites. 

Dit alles moet direct in jouw FHB terechtkomen als u een web van informatie begint op te bouwen voor je concurrenten.
 

Ben je serieus geïnteresseerd en wil je meer weten? Krijg het boek Funnel Hacking gratis.
 
Advanced Competitive Intelligence Tools

Geavanceerde Concurrerende Intelligente hulpmiddelen. Hierboven hebben we een aantal belangrijke addons behandeld die de technologie benadrukken die op de websites van jouw concurrenten wordt gebruikt, maar wat betekent het dat we echt te weten komen hoe jouw concurrenten het verkeer in je niche verwerven.

We willen specifiek weten welke bronnen ons echt zullen leiden tot de goudklompjes in onze marketinginspanningen.

Om deze echte ‘Gamechangers’ te vinden zullen we verder moeten gaan dan de plugins in sommige competitieve intelligentietools. Deze tools onthullen wat er op dit moment op de markt gebeurt:

AdBeat of WhatRunsWhere
Deze tools tonen je onmiddellijk de strategieën van online adverteerders in je branche. Je kunt alles zien van hoeveel dagen ze geld hebben uitgegeven en een bepaalde advertentie hebben uitgevoerd, tot aan de creatieve en landingspagina's waar ze hun betaald verkeer naartoe sturen. Één van deze is een must have tool (die niet goedkoop zijn) maar zal je onmiddellijk laten profiteren van de 'overwinningen' van je concurrentie in jouw bedrijf.

SEMRush
Hoewel betaalde reclame een zeer belangrijk onderdeel is van de trechterstrategie van een marketeer, kan SEO ook niet buiten beschouwing worden gelaten. Deze tool verzamelt betaalde en organische inzichten over je concurrenten. Enkele van de functies omvatten weergave, zoekposities & wijzigingen, advertentiekopieën, videoreclame, backlinks, geschatte verkeersuitgaven, trefwoordenonderzoek en nog veel meer.

SimilarWeb
Een andere fantastische tool voor inzicht in het verkeer die u kunt gebruiken om een breed scala aan activiteiten te zien die zich afspeelt op de websites die u profileren. Een van mijn favoriete activiteiten die u kunt zien op SimilarWeb is de topverwijzende sites en topbestemmingslocaties als mensen in en uit de website van je concurrent stromen. Daarnaast krijg je ook informatie zoals een overzicht van sociaal verkeer, banneradvertenties, andere gelijksoortige websites en meer.

Follow
Is een andere geweldige tool die je een heleboel gegevens gratis geeft (er is ook een betaalde versie) en laat je identificeren waar de websites veel van hun media kopen. Als je niet het budget hebt voor een van de eerste twee, dan is Follow een geweldig hulpmiddel dat je echt veel informatie kan geven over wat er gaande is.

Americanen hebben de uitspraak: ‘Putting Your Money Where Your Mouth Is.

Je hebt nu dus alle tools die je nodig hebt om te zien wat er op de websites van je concurrent gebeurt. Maar er is maar één ding dat een tool niet voor je kan doen.

Weet je wat het is?

Dat is het kopen van de producten van je concurrent en het doorlopen van hun sales funnels. 

Dus nu is het tijd om die Euro’s die je voor een regenachtige dag opzij hebt gezet te gebruiken en de producten van concurrenten via hun sales funnels te gaan kopen. Je wilt alle gegevens die je vanaf deze fase ontvangt maximaliseren, want vergeet niet dat we gegevens kopen.

De reden dat je geld uitgeeft aan je concurrent is om hun verkooptrechter uit elkaar te halen, zodat je een volledige anatomie hebt van wat er achter hun gesloten deuren gebeurt. Tijdens deze fase van het Funnel Hacking proces, wil je zoveel mogelijk verschillende variaties van de funnels meenemen. Neem alle upsells, downsells, cross sales.... alles!

Heb je het?  
Dat is van cruciaal belang. Want de funnel zelf is het hart van deze hele operatie. De ascensie & het proces van product A naar product B is wat het bedrijf in staat stelt om verkeer te kopen tegen de prijs die het doet, klanten aan hun lijst toe te voegen tegen het tarief dat ze doen en winst te maken op de manier waarop ze dat doen.

En als je een nieuwe markt helemaal koud binnengaat, is dat nog belangrijker. Je wilt zien naar welke trechter de adverteerder de afgelopen 124 dagen verkeer heeft gestuurd (je kunt deze informatie vinden bij een van de hierboven genoemde competitieve analyse-instrumenten).

Alles leidt naar de trechter, en uiteindelijk is dat ook de reden waarom trechter hacking zo belangrijk is. Nabouwen van een winnende sales funnel.

Dus je hebt eindelijk genoeg notities in je FHB dat je je afvraagt wanneer kan ik dit alles gaan gebruiken?

Je kent nu de look, feel en core strategie achter de concurrerende verkoopkanalen in jouw branche en het is tijd dat je begint met het bouwen van jouw sales funnel.

De Clickfunnels Builder is speciaal gebouwd met de bedoeling om bestaande verkoopkanalen te bouwen en hacken, zodat je een bloeiende onderneming kunt bouwen. Lees meer op de pagina over ClickFunnels.

 

Ben je serieus geïnteresseerd en wil je meer weten? Krijg het boek Funnel Hacking gratis.
 
Nog even over de Clickfunnels Builder 

Stap 1: Landingpagina's & Homepages (Front End Funnels)

Ten eerste wil je beginnen met het uit elkaar trekken van de voorkant van de trechters die je hebt gezien. Clickfunnels heeft een breed scala aan sjablonen die je kunt gebruiken om aan de slag te gaan, maar als je volledig op maat wilt gaan en iets wilt bouwen met dezelfde look en feel van jouw concurrent, kun je dat ook binnen Clickfunnels doen.

Ik zou persoonlijk beginnen met de 3 verkoopfunnels die zo veel mogelijk lijken op de concurrentenpagina die je wilt nabootsen.

Let op: als je een startpagina of landingspagina hackt, is het ontwerp een beetje anders. Er zijn een aantal geweldige tutorials over het gebruik van de Clickfunnels editor die je ook kunt bekijken.

Dit is wanneer de screenshots van pas komen, die we eerder van de verschillende pagina's hebben bewaard terwijl je door de verkoopfunnels van je concurrent ging. 

Andere elementen die je in gedachten moet houden bij het herbouwen van een pagina omvatten:

Videos/Video Sales Letters
Copywriting, teksten
Eigen Graphics/Images
Toevoegen van Tracking Codes

Als je nog geen 'mannetje' hebt die je kan helpen met deze gebieden van je funnel (dat wil zeggen, als je ze zelf niet kunt doen), zou je er verstandig aan doen om mensen in de Clickfunnels Facebook Group te contacten die je kunnen helpen (er is een schat aan talent en middelen in die groep!). Je kunt ook je hoofd steken in de DotComSecrets Facebook Group voor geweldige marketinginformatie.

Maar je kunt natuurlijk ons ook inschakelen voor hulp en je zou het hele traject eventueel kunnen uitbesteden. Ga voor meer informatie naar de website van Nmarketing.


Stap 2: UpSells & Downsells (Front End)

Dus je hebt jouw homepage en/of landingspagina's samengesteld voor de nieuwe trechter die je aan het bouwen bent, nu is het tijd om wat dieper te gaan en te beginnen met het bouwen van eventuele upsells en downsells die door jouw concurrenten worden aangeboden.

Deze aanbiedingen kunnen direct na het uitvoeren van een actie op hun website worden gedaan, zoals het invullen van een formulier, het maken van een enquête, het bekijken van een VSL of het klikken op een knop.

Stap 3: Funnel Hacking The Back End

Dit is waarschijnlijk het moeilijkste deel van het proces voor een #funnelhacker. De achterkant is niet alleen waar het grootste deel van de winst wordt gegenereerd, maar het is ook erg moeilijk om precies te achterhalen wat er aan de hand is.

Elk bedrijf zal een ander back-end eindproduct hebben om zijn klanten van hun frontaanbiedingen naar een meer premium product te laten opstijgen (zorg ervoor dat je een kopie van Russell's DotComSecrets Book krijgt om hier dieper op in te gaan).

Dus de vraag is: hoe neem je notities en realiseer je je wat er gebeurt in de back-end? Welke acties moet je ondernemen om in het binnenste te kunnen kijken.

Kijk naar Backend e-mailreeksen Nadat u door de voorkant van een verkooptrechter bent gegaan, zal een slimme marketeer een follow-up e-mailsequentie hebben die hen in staat stelt om met u te communiceren op basis van de actie die op de website is ondernomen. Bijvoorbeeld Stuur e-mail xxx als ze pagina xxx bezoeken.

Zorg er dus voor dat je opslaat en registreert welke e-mailsequenties je doorloopt en hoeveel dagen vanaf het nemen van actie binnen de website je deze e-mails ontvangt.

Je zult bijna jouw eigen' lookalike e-mailsequentie' kunnen opbouwen op basis van de e-mails die je van jouw concurrenten verzamelt.

Screenshotting Retargeting Ads & Landing Pages
Dit is een vrij nette' hack' die je in de meeste industrieën kunt gebruiken. De kans is groot dat één van je concurrenten een of andere vorm van retargeting gebruikt (hetzij op Google, Facebook of iets anders).

Als je deze advertenties ziet, zorg ervoor dat je screenshot van de advertentie zelf samen met de landingspagina waarnaar het is gelinkt maakt. Dit zal het aanbod ontrafelen dat ze je geven en welke actie ze willen dat jij neemt.

Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het aanbieden van bonussen om iets te kopen wat eerder in een webinar is aangeboden, na een VSL, na een e-mailsequentie of een andere actie die je nog niet hebt voltooid.

Op basis hiervan kun je een gelijkwaardige landingspagina maken in jouw eigen trechter met Clickfunnels en krijg je ook ideeën over het aanbieden van retargeting op je eigen klanten.

OPMERKING: Vergeet niet ook de URL van de landingspagina's op te slaan! 
Deze kunnen in de toekomst van pas komen, dus ik sla ze op in een map genaamd "Retargeting Landing Pages", waar je dan submappen voor kunt hebben als je meerdere aanbiedingen voor verschillende producten te zien krijgt.

High Ticket Webinar Funnel Hacking
Als je toevallig via een webinar trechter met een zogenaamde “High Ticket Offer”, aan het eind van de trechter komt, kun je de webinar bekijken en een kopie ervan op je computer opslaan. Dit laat je de dia's, script en flow van het webinar zien door de host die je kan inspireren om ideeën op te doen.

Bovenal zie je de pitch van het product en de soorten bezwaren die ze behandelen enz. Dit werkt uitstekend voor producten die direct uit een webinar trechter worden verkocht (die met Clickfunnels direct kan worden opgebouwd.

TIP: Opnieuw sla je de link op van de bestelpagina waarnaar ze je vragen te gaan. Ik zou de bestelpagina ook schermafbeeldingen maken omdat ze meestal tijdgevoelig zijn, zodat het op elk gewenst moment kan worden afgebroken.

Vraag naar Affiliate Metrics (Affiliate Based Products)
Als jouw concurrenten producten een affiliate programma hebben, zullen ze over het algemeen de cijfers bespreken die ze behalen in hun trechter. Dit is een geweldige kans voor jou om te zien welk soort aantallen ze krijgen. Affiliate pagina's bieden een schat aan informatie om mensen te verleiden om hun producten te promoten.

Doe een “Strategie Sessie”
Een van de grootste back-end funnels is om mensen in een strategiegesprek te krijgen. Als je het proces van jouw concurrent zijn verkoopgesprek kunt doorlopen, krijg je veel duidelijkheid over de producten die ze niet publiekelijk mogen vermelden en over hun verkoopstrategie. Als je de mogelijkheid hebt om ze via de telefoon te spreken terwijl je concurrent je over de telefoon probeert te 'verkopen', zal je echt een blik werpen op wat hun strategieën zijn. En kun je veel notities maken.

Het kan zelfs de moeite waard zijn om het productaanbod te bekijken of te zien waar hun trechter eindigt!

Conclusie
Kortom, Funnel Hacking is één van de belangrijkste en meest cruciale processen in elk bedrijf. Het in staat zijn om salesprocessen en conversiemethoden van één bedrijf te onderzoeken en het op jouw eigen manier binnen jouw bedrijf te repliceren, is wat leidt tot snellere overwinningen en succes.... en uiteindelijk meer winst.

Met de tools, middelen en processen die ik hierboven heb geschetst, moet je in staat zijn om op de juiste manier op weg te gaan om een badass Funnel Hacker te worden. Wees niet gefrustreerd als je het gevoel hebt dat je in eerste instantie overweldigd bent (er is veel te doen) maar als je uit gaat en je vaardigheden aanscherpt, zul je meer vertrouwen krijgen in het bouwen van een hoge converterende sales funnel voor je eigen bedrijf... en op een dag zullen mensen jouw Funnels Hacken!

 

Ben je serieus geïnteresseerd en wil je meer weten? Krijg het boek Funnel Hacking gratis.
 
Powered By ClickFunnels.com